Er stond al een tijdje nog een Kromhout M0 te koop op speurders.nl en ik had al eens contact gehad met de eigenaar, gewoon omdat er niet zo vreselijk veel M-nullen zijn. Eén motor leek me in eerste instantie echter wel genoeg. De motor is afkomstig uit een pakschuit en is bijna helemaal nagekeken. Hier is de eeste startpoging:
In november biedt hij me de motor nog eens aan, voor een vriendenprijsje. De keerkoppeling is in elk geval in betere staat dan die van mijn motor en hij verkoopt hem liever aan een iemand die de motor weer gaat gebruiken dan aan een handelaar. Het is voor mij een moeilijke beslissing want aan de ene kant is het een kans die ik niet snel weer zou krijgen maar aan de andere kant is mijn geld daarna echt op. Uiteindelijk zijn we (Heit als chauffeur met E-rijbewijs) begin december naar Alphen aan de Rijn gereden en daar de motor met twee takels (die het maar net aankonden) van het karretje op mijn testbok getakeld. Ik heb aangegeven de motor alleen mee te willen nemen als ik hem heb zien draaien maar het starten valt niet mee. Na een uur stoken en proberen hebben we alleen wat knallen uit de uitlaat ala Onslow’s auto (uit “Keeping up appearances”) weten te produceren. Volgens mij moet het wel iets simpels zijn en met twee motoren kan ik gewoon onderdeel voor onderdeel omruilen om het probleem te vinden. Aldus nog wat korting bedongen en de motor ingeladen. Dat gaat ook nog maar net goed, de motor belandt bijna op de kop op de vloer als een touwtje losschiet. We zijn zaterdag pas laat thuis dus ik heb het uitpakken tot de volgende dag uitgesteld. Ik ben de enige die zijn sinterklaaskadootje met de heftruck moet lossen. Het motornummer is 5117 en hij is dus nieuwer dan de andere motor (met nummer 3072). Hij heeft ook een nieuwer type koelwaterpomp maar verder zijn er maar weinig verschillen.
Het startprobleem is inderdaad snel gevonden, de verstuiver omgeruild en hij start zomaar. Ik moet hem alleen al na een paar tellen weer uitzetten omdat het koelwater langs de gloeiplaat naar buiten komt. De knik in de afvoerslang zal het ook wel geen goed gedaan hebben. Ik heb het geprobeerd te repareren met een nieuwe pakking (er zit een soort vetkoord tussen) maar dat blijkt weinig te helpen. Waarschijnlijk moet een randje onder de gloeiplaat opgelast worden.
Een andere oplossing is de kop met die van mijn andere motor omruilen, wat beter aansluit bij mijn vaardigheden (in plaats van gietijzer oplassen). De kop van de oude motor zit alleen wel goed vast en er is wat geweld voor nodig om de kopmoeren en de kop zelf los te krijgen wat de koppakking niet overleeft. Daarna moet het dak van de boot ook nog weer los om de kop eraf te krijgen dus al met al weer meer werk dan ik gedacht had.
De tijd is echter goed besteed:
De motor mist nog wat pakkingen in de uitlaatleiding dus gelukkig heb ik nog wat liggen. Daarnaast ruil ik de keerkoppelingshendel om want deze die origineel op de motor zit past niet goed bij mij in de kuip en de koppelingsflens op de uitgaande as want de oude heeft een pasrand waar de koppelingsflens op de schroefas in valt en het aftapventiel onder het carter omdat ik per ongeluk die die bij deze motor hoort in Alphen aan de Rijn heb laten liggen. Die is inmiddels opgestuurd.
Vlak voor de kerstdagen ruil ik de motoren in de boot om, “oude” eruit en “nieuwe” erin. Dit betekent ook een nieuwe uitlijnsessie. Natuurlijk komen de gaten voor de fundatiebouten niet overeen en met de kernboormachine kom ik er niet bij. Ik pruts een boutje door een kernboor heen zodat ik die in de accuboormachine kan klemmen. De accuboormachine heeft eigenlijk niet genoeg vermogen hiervoor maar het hoeft ook niet snel, het gaat zowieso sneller dan met een vijl in elk geval.