Een van die dingetjes die nog moest was een dekzeiltje maken over de kuip. Het werd nogal dringend nadat het nood-bouwmarkt-zeiltje er tijdens een ‘ruizig’ (ontstuimig) weekend met veel plensbuien afwaaide en zich meerdere centimeters regenwater bij het al eerder uit de motor gelekte koelwater onderin de boot voegde (en bovendien de gereedschapkist volregende).
Een webshop had nog een mooi, eigenlijk net te klein, restant doek liggen voor weinig. Meteen ook een setje draaiknoppen meebesteld. Na wat prutsen met een stuk landbouwplastic leek het me het beste om alles simpel te houden, dus gewoon een rechthoekige vorm.
‘Mem-fan-Jacob Textielverwerkende Industrie’ was bereid het doek van een zoom te voorzien. Aan de voorrand zijn de draaiknoppen gekomen als vast punt. Hiervoor moesten ovale gaten in het doek geslagen worden waarvoor een mooi maar voor een enkele gelegenheid veel te duur stuk gereedschap te koop is. De omtrek van het ovaal bleek uit berekening ongeveer gelijk aan die van een 14 mm (ronde) buis, dus een 15 mm stukje CV-buis ovaal geslagen en een scherpe rand aan geslepen. Het heeft het nauwelijks 6 gaten volgehouden maar meer hoefde ook niet. In de andere 3 zijden heb ik gewone ronde zeilogen uit de bouwmarkt gezet waarvoor ik wel een (goedkope) holpijp aangeschaft heb. Wel typisch trouwens dat deze “messing vernikkelde” zeilogen na een paar weken oranje-bruin zijn gaan roesten. Ze waren niet duur maar ik begrijp nu ook wel waarom. Binnenkort maar vervangen dus. Elastisch koord door deze zeilogen haakt achter wat kikkers die ik onderaan de kuiprand geschroefd heb. Zo hoefde ik niet moeilijk te doen met de exacte plaats van druk- of draaiknopen te bepalen en kan het doek eventueel wat uitrekken of krimpen. Een extra latje in de lengterichting zorgt ervoor dat er geen plas in het midden kan ontstaan omdat het afschot niet zo groot is.
Goedenavond,
Heeft u enig idee waar opduwer Zusje is gebleven?
Tijd geleden ( zal inmiddels een paar jaar zijn ) kon ik de vorderingen nog volgen op het internet.
Mvg, Fred van Dam.