Captains log

Ik weet dat in elk geval één opduwer een logboek bijhoudt (bijhield?) van alle vaartochten maar daar ben ik te lui voor.
Hieronder een filmpje samengesteld uit twee vaartochtjes. Bij de eerste heb ik een GPS mee om eens te kijken wat de snelheid is. Maximaal is ruim 10 km/uur en dat is volgens mij ook de rompsnelheid. Op de terugweg de Kollumerzwaagstervaart verkend. Toen de boot nog De Hendrik heette had ik het al eens geprobeerd maar nu kan de opduwer onder alle bruggen door en kom ik tot het kleine haventje aan het eind. Het is wel duidelijk dat deze niet bedoeld is voor boten als de Trochwrotter want bij het keren raak ik meteen de grond.

Het bewijs: het haventje van Kollumerzwaag

Het bewijs: het haventje van Kollumerzwaag


De tweede tocht is een wat grotere ronde. Het plan was eerst om naar Finkum maar dat was me toch te ver en onhandig vanwege de dure en te lage bruggen in Dokkum. De Trekvaart afgetuft richting Kollum. Er ligt opvallend veel rommel in het kanaal waaronder de nodige paaltjes en blokken hout. Zou er een haastig huurjacht langsgeweest zijn? In Kollum geprobeerd of ik door het centrum kan maar de bekende lage betonnen brug is echt te laag. Eerst ben ik trouwens een afslag te vroeg dus ook de rust in een villawijkje verstoord. Verder door de Trekvaart naar het zuiden en bij Gerkesklooster een eind de Lauwers opgevaren tot aan de windmotor. Mooi plekje voor een pauze.
De Herculus Metallicus en de Trochwrotter stammen uit dezelfde tijd

De Herculus Metallicus en de Trochwrotter stammen uit hetzelfde tijdperk


Daarna via het grote Prinses Margrietkanaal en het Bergumermeer terug naar huis. Vaartijd ruim 6 uur.

httpv://www.youtube.com/watch?v=uMTjwfshJIQ

Koper

De waterpomp lekt langs de plunjer dus weerstand in het koelcircuit misschien te groot door knikkende slangen? Misschien is tuinslang in het koelcircuit ook niet de meest ideale oplossing, vooral als ze in de bilge in de olie liggen. Gelukkig is dat verleden tijd nu (de slangen, niet de olie) want ik heb geinvesteerd in koper pijp en bijpassende koppelingen.
Eerst moesten er twee gaten door het tussenschot geboord worden waarvoor ik de kernboormachine weer even geleend heb. Ik had nog wel een probleempje met een verlengsnoer waar ik aan het verkeerde eind de stekker door een campingstekker vervangen had (voor gebruik in de jachthaven) waardoor ik dus aan elk eind een mannetje had. Beetje gevaarlijk. Gaatjes 26 mm geboord voor pijp 22 mm. Met een ingewikkelde bocht sluiten de buizen onder de motorfundatie in de kuip aan op het nog aanwezige kunststof verloopstukjes. Waar de koperbuis door het tussenschot gaat heb ik een opengezaagd stukje koperbuis als dubbeling om de buis geklemd. Hopelijk slaat het staal dan niet (zo snel) gaten door de buis.

Gebogen koperpijp

De afdeling bochtjes had het er weer druk mee


De binnenkant was wat simpeler met vooral haakse bochten. Ik heb kortsluitpijpje gemaakt met een kogelkraan waarmee koelwater uit de motor rechtstreeks terug kan stromen naar het buffertankje, in plaats van door de koelbuis onder de boot door. Zo komt of blijft de motor bij koud weer beter op temperatuur (al is het vermoedelijk niet zo’n probleem).
Koelwaterpijpen binnenkant

Het wordt zo al een leuke pijpenwirwar. (N.B. Het lijkt alsof de aanzuigleiding op de snuifkraan van de pomp aangesloten zit maar dat komt door de wat onhandig genomen foto.)


Alleen in de aanzuigleiding naar de pomp zit nog een stukje slang als verloopstukje. Het blijkt dat de koperbuis op de pomp een diameter van ~20.5 mm heeft en dat verschil blijkt een knelkoppeling van 22 mm niet te kunnen overbruggen. Knelkoppelingen zijn handig omdat ze weer eenvoudig gedemonteerd kunnen worden. Ik hoop wel dat ze zichzelf niet demonteren bij het gestamp van de motor, voorlopig lijkt het goed te gaan in elk geval. Het buffertankje is nog steeds een oude kunststof jerrycan. Technisch lijkt me er ook niet zoveel mis mee want het ding is hufterproof en een beetje doorschijnend dus het peil is altijd snel te controleren. Het past alleen niet zo goed bij de oude motor en opduwer.
Naast dit geknutsel heb ik de remband bijgesteld. De bouten aan de onderkant kun je echt maar net bij en dan alleen met de vingertopjes op de tast dus handig is anders. Achteruitslaan is nog niet fantastisch maar gaat wel beter. Ook nog een lekkende olieleiding gerepareerd.
Pomp lekt nog steeds evenveel dus daar zal wel een nieuwe pakking in moeten.