De ingewanden van een keerkoppeling

Zoals al eens eerder verteld is de keerkoppeling nogal incontinent wat olie betreft. Om te kijken of hier wat aan te doen is heb ik de keerkoppeling uitelkaar gehaald. De lekkage blijkt niet simpel op te lossen. De oorzaak is een versleten messing lagerbus waardoor olie van tandwielhelft naar de koppelingshelft van de trommel lekt en er zitten natuurlijk geen oliekeerringen en dergelijke in die vervangen kunnen worden. Het eerste tandwiel en een paar spieën tonen ook nogal wat slijtage. Het zijn allemaal onderdelen die niet simpel te repareren of vervangen zijn dus voorlopig de boel maar weer inelkaar gezet. Het heeft 80 jaar geduurd voordat het spul zover versleten is, het zal het nog wel een paar jaar uithouden (hoop ik). Ik weet nu in elk geval hoe de keerkoppeling inelkaar steekt.

Gietstuk met stuwdruklager al verwijderd

Dit blijkt dus het asje te zijn waar een van de twee kleine tandwiel om draait

Trommel verwijderd, tandwiel aan de krukas

Het meest belaste tandwiel aan de krukaskant is behoorlijk versleten. De andere zien er veel beter uit.

Ah, de verklaring voor de olie met brons glitters.

Inkijkje in de trommel

Weer meer onderdelen

De tussenas in de trommel zit vast met een grote moer (dopmaat 76 als ik het me goed herinner). Zulke grote dopmaten heb ik niet bij de hand en gepruts met tangen wil ook niet. Dan zelf maar even een dop maken. Het is even een uurtje werk maar deze moermaat komt vaker voor in de keerkoppeling dus het is de investering wel waard.

Moer losgehaald met zelfgemaakte dop

Een stapje verder

De koppelingsplaten komen tevoorschijn

De koppelingsplaten zijn nog in goede staat. Ze kunnen schuiven over de as en in de trommel waarbij spieën zorgen voor de overdracht van het koppel. Vooral die spieën in de trommel hebben betere dagen gezien en zullen tzt vervangen moeten worden. Natuurlijk zijn het geen standaard spieën maar zit er een nokje op om ze beet te houden.

Ik heb alle vette prut verwijderd en alle glijdende vlakken voorzien van een likje vet, veel meer kan ik zo niet doen. Nu moet het spul alleen nog weer inelkaar.

Schoonmaken en inelkaar zetten

Het mechaniek met de klauwen zit er ook alweer op.

De achterste (hier bovenste) conische bus wordt naar voren gedrukt door de koppelingshendel, waardoor de klauwen naar buiten gaan en via het hefboommechaniekje worden de platen tegenelkaar gedrukt.

Tandwielkant van de trommel

De pakkingen zijn bij demontage de vernieling in gegaan dus moet ik nieuwe maken. Het blijkt nog lastig om aan pakkingpapier van deze maat te komen, ik kan alleen nog te dun spul krijgen. Dan maar een dubbele pakking ertussen wat betekent dat ik om twee pakkingen te vervangen er vier nieuwe moet maken.

Pakkingproductie

Nog een klein probleemtje bij de hermontage. Ik heb de linker stang alweer vastgezet maar deze moet nog een stukje verdraaid worden zodat de punt van de bout van de remband in het daarvoor bedoelde gaatje valt. Grote tang erop en draaien maar maar ik red het net niet helemaal dus dan moet de moer los. Die blijkt dan al onmogelijk vast te zitten. Met mijn thuisvlijtdop kan ik er niet bij dus dan ook nog maar een bijpassende steeksleutel gemaakt. Dan nog is de overredingskracht van een flinke hamer nodig om de moer los te krijgen.

Steeksleutel XL

Goed gereedschap is het halve werk

Een ander al bestaand probleem is dat ik de moer van de schroefas-koppelingsflens niet aan kan draaien, doe ik het wel dan loopt de as vast. De koppelingsflens zit met een conus op de as dus die moer moet wel goed vastgedraaid worden, even een ringetje er tussen is dus geen oplossing. Het taatslager dat de stuwdruk moet opvangen bestaat uit een ring met kogels (helaas geen foto van gemaakt). Het blijkt ten eerste al dat deze kogelring goed in zijn loopbanen moet liggen maar dan ben ik er nog niet. Een kleine spie aan de andere kant van het lagerblok blijkt in de weg te zitten en de bus die door deze spie beetgehouden wordt is iets te lang. Van beide heb ik een paar mm afgehaald en het loopt nu soepel. Alweer een beunoplossing want het zal vroeger wel gepast hebben.

Het achterste lager met lagerbus

Spie loopt aan

Koppeling ongeveer een kwartvol gegieterd met SAE90 oldtimer olie en bij een test de remband afgesteld. Dat is ook weer even prutsen, hij moet niet zo strak dat hij in de voorruit warm loopt maar ook niet zo los dat hij in de achteruit slipt. Dat de trommel wat slingert als gevolg van de versleten lagerbussen helpt ook niet natuurlijk. Hij lekt nog net zoveel als eerst trouwens.