Kleurtjes

Nu het laswerk klaar is kan ik eindelijk de rest schilderen waarmee de afwerking van de boot begonnen is. Ik heb eerst rust in het dorp verstoord door met de naaldenbikhamer de oude verf van het dek en de zijwanden te halen.

Diverse oude verflagen van het dek getimmerd met de persluchtrammelaar

Diverse oude verflagen van het dek getimmerd met de persluchtrammelaar

Met behulp van een tekenprogramma op de computer heb ik verschillende kleuren ‘virtueel’ op de boot uitgeprobeerd. Ik heb een voorkeur voor stoere donkere kleuren, ook uit praktische overwegingen. Uiteindelijk is het dezelfde kleur paarsbruin gebleven. Daar had ik ook nog een halfvol blikje van staan, maar die heb ik niet meer gebruikt gezien die al een paar seizoenen in de boot overwinterd heeft. Dek en dak zijn stemmig zijdeglans zwart geworden. Matzwart had me ook wel wat geleken maar dat is niet kant-en-klaar te krijgen en is waarschijnlijk ook niet zo goed voor de water- en vuilafstotende kwaliteiten van de verf. Ik zag op marktplaats een opduwer staan die zo glimmend hoogglans zwart geschilderd was dat hij eigenlijk niet te zien was, je zag alleen de weerspiegeling van de fotograaf. Ieder zijn meug maar ik vind het niks. Binnenkant van de kuip is “Kromhout-bruin” geworden, tenminste zo dichtbij als de mengmachine van de DHZ-zaak in de buurt kon komen, omdat een deel van de motor met keerkoppelingshendel en stuwdruklager zich ook in de kuip bevindt. Dan past het allemaal wat beter bijelkaar.

De kuip en omstreken in de zilvergrijse primer

De kuip en omstreken in de zilvergrijse primer

Onder het achterdek schilderen is geen groot plezier want je kunt er nauwelijks bij. Languit liggend en de kwast bij het puntje van de steel houdend kan ik de verste hoekjes maar net bereiken. Het gaat dan vooral om bescherming tegen roest want het werk is van buitenaf niet te zien.

De kuip in 3 kleuren

De kuip in 3 kleuren

Het schilderwerk aan de buitenkant vordert

Het schilderwerk aan de buitenkant vordert

Wel mooi die matte kleur, maar dit is van condens. Het schilderseizoen is eigenlijk voorbij.

Wel mooi die matte kleur, maar dit is van condens. Het schilderseizoen is voorbij.

Na het schilderen heb ik de lichtranden heb ik van plexiglas voorzien. Het is goedkoop, onbreekbaar en gemakkelijk te bewerken maar wordt na verloop van jaren wel dof , dus dan moet het vervangen worden. Ik heb het gezaagd met de decoupeerzaag met een metaalzaagje (met fijne tandjes) en de voet voorzien van een stuk ductape tegen krassen. Aan de randen een stukje beschermfolie van het plexiglas gesneden, alleen daar waar de kit komt zodat ik de rest van het glas niet met kit besmet. Er zitten geen binnenringen meer bij de lichtranden dus de kit moet het glas beethouden.

Luikjes en lichtranden met glas

Luikjes en lichtranden

De romp heb ik in maart 2011 nog geschilderd dus ik heb nu alleen de plekken met lasschade bijgewerkt en een nieuwe laag antifouling aangebracht. Duur spul!

Met versche antifouling

Met versche antifouling

Daarna kunnen ook de nieuwe anodes gemonteerd worden. Natuurlijk zijn de strips van de anodes net te kort dus heb ze verlengd met stukjes strip van de oude anodes. Scheelt ook een paar gaatjes boren.

Anodes aanpassen

Anodes aanpassen

Het dak heb op zijn plaats vastgezet maar nog niet alle boutjes erin gedraaid omdat het er na de proefvaart misschien nog weer af moet. Lichtranden gemonteerd met klinknagelboutjes en kit tegen inwateren en de luikjes met RVS bouten en wat robuust en functioneel (maar misschien minder fraai) zelfgemaakt hang- en sluitwerk.

Alles aangesloten, boot vaarklaar

Alles in de kuip gemonteerd

One single comment

  1. Marijn Blom says:

    Beste mede botendokter,

    Met veel plezier en bewondering heb ik de restauratie van je opduwer bekeken op je site. Momenteel ben ik zelf ook een opduwer aan het opknappen en af en toe loop ook tegen wat probleempjes op. Gelukkig heeft je site me daarbij al een paar keer geholpen. Nou heb ik nog een vraagje wat voor merk antifouling heb je gebruikt en welke ondergrondlagen heb je gesmeert?

    Gr.

    Marijn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*