Chopped top

Nu het voordek er weer inzit durf ik het dak er wel af te halen. Ik was een beetje bang voor vervorming als ik meteen alles zou slopen. Dan iss er nog de vraag, hoeveel zaag ik er tussenuit? Terugbouwen naar de originele hoogte is het mooist, maar nu past de kromhout er (net) niet in. Gelukkig heb ik daaraan gedacht, de kop gaat straks een beetje in de koekoek steken. Verder lijkt het me wel handig het dak verwijderbaar te maken. Mocht de motor er nog weer eens uitmoeten dan kan dat zonder meteen naar de snijbrander of haakse slijper te moeten grijpen. Alleen had ik graag de oude klinknagels behouden. Een optie was om een opstaande rand aan de binnenkant van roefwand te lassen zodat het dak er als een soort deksel op een koektrommel op past. Maar de zaagsnede blijf je dan wel zien aan de buitenkant. Uiteindelijk maar gewoon besloten om de klinken eruit te slopen en te vervangen door boutjes. Jammer van het historische materiaal maar het is de simpelste oplossing en het geeft me de kans om alle roest tussen hoeklijn van het dak en de wand te verwijderen.

Met een latje met twee spijkers een lijn getrokken op 21,5 cm van het dak en doorgeslepen

Zo’n dakje weegt toch nog wel wat dus hier de sterke arm der hydrauliek weer even nodig.

Waarom heeft een vorkheftruck eigenlijk lepels?

Meten blijft moeilijk. Als ik hetzelfde ding drie keer opmeet heb ik drie verschillende waardes. Meestal middel ik die dan zodat ik zeker weet dat ik de juiste maat in elk geval niet heb. In elk geval sta ik wel even te kijken als het dakje eraf is want dit lijkt wel erg scheef. Even nadenken en meten. Het valt mee, de bovenrand is (min of meer) recht maar door de zeeg van de boot is de roefwand vooraan lager dan achteraan. Zo zie je maar weer dat ze vroeger toch wel verstand van bootje-bouwen hadden.

Hé, bryk!

Het voorraampje dichtgelast met weer een tweedehands stukje staal want dit raam komt niet terug. De patrijspoorten (eigenlijk lichtranden want ze kunnen niet open) moeten er wel weer in dus de gaten moeten verplaatst worden. Deze uitgezaagd met de decoupeerzaag. Dat gaat prima, maar wel op standje extra langzaam en veel koelen (met WD40 blijkt goed te werken) anders is het zaagje snel tandloos. De uitgezaagde driekwart maantjes die overblijven heb ik een halve slag gedraaid en in de oude gaten gelast. Erg slim gevonden van mezelf, toch?


Gaten zagen voor de patrijspoorten

Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben met het resultaat. Het lijkt nu tenminste weer op een echte opduwer.

Zo begint het al ergens op te lijken

Van het dakje moet nu nog de afgezaagde rand van het roefje verwijderd worden. Eerst de koppen van de klinknagels half doorgeflext en er dan met de koudbeitel afgeslagen. De meeste klinknagels kan ik er daarna zo uitslaan met een doorslag maar er zijn natuurlijk altijd een paar die tegenstribbelen. Warm karweitje, al dat meppen. Het vastgelaste en doorgeroeste luikje van het koekoekgat ook weggesloopt. Opvallend dat deze vastzit met kleinere klinknagels en het gat erin gebrand is. Misschien een latere toevoeging? Het grote luik voorin lijkt wel origineel te zijn. Alle roest en verfresten aan de binnenkant er afgehaald met de komborstel waar het erg van opgeknapt is. De buitenkant moet ook nog maar hier zit zoveel verf en plamuur op dat ik er wat tegenop zie.

Gedeeltelijk opgepoetst roefdak

Een nieuwe bij de boot en motor passende schroef moet €930,- kosten (ex BTW, uiteraard). Dan toch maar even op marktplaats snuffelen. Aldus een schroef van de goede diameter gekocht voor €80,-. De spoed is alleen onbekend en er mist een hoekje uit maar voor dat prijsverschil wil ik het er wel op wagen. Nou nog een schroefas, gland, koker etc.

Tweedehands schroef voor het idee al even op zijn plek gezet

Nog een tijdje besteed aan het schoonmaken van de binnenkant van de romp. Als hier de motorfundatie staat kan ik er veel slechter bij. Het is echter nogal een rotklus, de loodmenie zit er dik op, het zijn allemaal lastige hoekjes en loodmeniestof zal wel niet gezond zijn. Tijd voor chemische oorlogsvoering?

3 comments

  1. Ron says:

    Hoi kapitein van de Hendrik!

    Zomaar een mail van een wildvreemde! Ik ben per toeval op je site terecht gekomen en genoten van je ‘avonturen’ met je opduwer. Ikzelf ben ook een fanatiek bootverbouwer en heb ondertussen al heel wat boten opgeknapt.
    Nu druk bezig met onze nieuwe aanwinst, een sleepboot uit 1912!
    Ook ik had precies zo’n vreemd rond gaatje in het vlak. Je zou bijna denken wie het erin geboord heeft 🙂
    Je site ziet er top uit en het is een genot te mogen ontdekken dat ik niet de enige ‘bootofiel’ ben die boot eet,droomt en ademt.
    onze sleper gaat as maandag weer te water in Loosdrecht en zal langs (je aanschafplek van de Hendrik) varen waarna door het zelfbedieningssluisje naar mijn thuishaven op het Hilversums kanaal. Dan ff maandje rust.
    Ik volg je op de voet en ben benieuwd naar het uiteindelijke eind resultaat van je opduwer! Het feit dat je weer voor een Kromhout kiest is prijzenswaardig! Helaas heeft onze Betsy geen Kromhout meer maar een DAF 615. Deze laat ik erin want het scheelt zooooo veel ruimte. Tsja, keus voor luxe roef of machinekamer gevuld met motor….grrr

    Succes met je voortgang en wie weet bij een van de sleepbootdagen???

    Groet,
    Ron van der Dussen

  2. Skipper Swalker says:

    Bedankt voor je commentaar. Ik eet en adem heel wat boot deze dagen, vooral in de vorm van roest en slijpstof (kuch), dus ik kijk uit naar het moment dat ik het kan verruilen voor verfdampen en daarna dieselrook.

  3. Brigitte says:

    Hoi Jacob

    Schroef kan je op laten knappen bij Tim Kramer ,ook spoed bijstellen…
    Wij doen daar veel zaken mee, per post opsturen en je krijgt hem als nieuw weer terug.
    Kramer Scheepsschroeven
    Havenstraat 69
    2153 GD Nieuw Vennep
    Tel.:0252-684898
    e-mail : info@kramerschroeven.nl
    http://www.kramerschroeven.nl

    Ik heb respect voor het werk dat je aan het verrichten ben….petje af(net als je opduwer hahaha)

    Brigitte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*