De opduwer

Dit weblog gaat over de avonturen van opduwer Trochwrotter. Het begint in 2011 met de aanschaf en daarna in 2012 een verslag over hoe de opduwer weer in oude staat terug gebracht wordt. Ook in 2013 valt er nog genoeg te klussen en gaan de vaartochten, na de proefvaart, steeds verder van huis. Hoe gaat dit eindigen?

Technische gegevens:

  • Lengte: 6.0 m
  • Breedte: 2.0 m
  • Holte: 0.9 m
  • Diepgang (incl. hak): +/- 0.8 m
  • Kruiphoogte: +/- 1.3 m
  • Bouwjaar: 1932 (?)
  • Waterverplaatsing: +/- 2.5 ton
  • Motor: Kromhout M0, 1 cylinder gloeikop, 15 PK
  • Koeling: gesloten met koelpijpen

Geschiedenis:

De geschiedenis van voor 1965 is onbekend. Begin jaren ’70 voorzien van stuurhut en verhoogde roef. Heeft daarna vele jaren met de naam “Assistent” rondgevaren in midden Nederland. Er zijn verschillende eigenaren geweest maar met zo’n 25 jaar had Toon van de Bedum de boot het langst in bezit. In de jaren ’90  werd hij weer verkocht en veranderde de naam in “De Hendrik”. Eind 2010 kocht ik de opduwer en voer hem in januari 2011 naar Friesland. In de loop van 2012 heeft de opduwer zijn oude gedaante teruggekregen en is hij weer voorzien van een ouderwetse plofmotor.

Contact: jacob@swalker.nl of laat een berichtje achter.

4 comments

  1. Jakob van bekhoven says:

    Goede dag,

    Mijn naam is jakob(20). Ik ben sind augustus 2006, na lang sparen, in het bezit van opd d’n Kobus. De kobus is ook uitgerust met een kromhout M0 (19oktober1923). De mijne levert (volgens motorschildje) 14epk. Die ene pk minder heeft te maken met het feit dat mijn motorje een zogenaamde platte cilinderkop heeft (half gekoelde kop, die van u is volledig gekoeld) De volledig gekoelde kop is een verbetering geweest die de KMF in 1924 heeft toegepast. (waardoor een zelfde motorblok toch meer vermogen kon gaan leveren.

    Ik heb vol verwachting gekeken naar je startpogingen, maar helaas tevergeefs(je heb er wel spierballen van gekregen;))
    Wat mij vooral opviel is dat je de brander van de gloeideksel haald tijden het starten. Ik laat de mijn er altijd wat langer opstaan. Ik zet heb pas uit, als de motor draait.
    En andere tip die ik je wil geven is. Spuit niet te veel brandstof in! Ik zag dat je na iedere mislukte startpoging direct weer het vliegwiel beet pakte en opnieuw probeerde. Maar onder tussen heb je met de vorige (mislukte) start poging een hele boel brandstof ingespoten welke nog niet is verbrand! Dit kan zeer gevaarlijk zijn. Ik heb bij mijn eigen motor (net na de aankoop) meegemaakt dat de motor al die brandstof in 1 klap verbrand. Dit gaat gepaard met een geweldige klap en een grote steekvlam uit de uitlaat en het is uiterraad niet bevordelijk voor de zuiger/zuigerveren en drijfwerk.
    Ook kan het gebeuren (net als in je filmpje te zien is) dat de motor deze teveel aan brandstof verbrand tijdens het draaien. Dit resulteerd in een zeeeer hoog toerental wat het drijfwerk zwaar belast. (ook op het filmpje van de ouwe vos te zien)
    Wanneer mijn eigen KROMHOUT niet direct aan de gang wil (dus bij een mislukte startpoging). Draai ik eerst de decompressie kraan open en torn (het vliegwiel draaien) de motor een keer rond. Op deze manier kan alle onverbrande brandstofdamp de verbrandingsruimte verlaten. Dan torn ik de motor weer terug in startstand (voorzover je daarover kunt spreken met een handgestart machine) en probeer ik het opnieuw. In mijn ervaring zal de motor dan beter aan slaan.
    Dit komt omdat je in feite de motor verzuipt wanneer er teveel brandstof in de verbrandingsruimte, als een damp, aanwezig is. Maar wanneer de mengverhouding brandstof zuurstof weer in de juiste ballans is zal dit resuteren in de hierboven genoemde situaties.

    Ik hoop dat iets aan deze informatie hebt. Aangezien de motor wel draait maar niet wil blijven lopen zouden deze kleine aanpassingen van starten kunnen helpen.

    Heel veel succes, ik ben erg benieuw naar het eindresultaat!!
    Ga zo door!

    vriendelijke groet Jakob van Bekhoven.

    ps Voor eventuele vragen of als je zelf ervaringen op doet kun je me bereiken via dit E-mail adres
    2 hoofden weten nu eenmaal meer als 1. En ook ik leer na 6 jaar varen met mijn opduwer iedere keer weer wat nieuws over het motortje.

  2. Bodegraven 28-01-2012.
    Ik ben eigenaar geweest van OPduwer Hendrik .
    Heb hem gekocht van woon wagen eigenaar voor oud ijzer prijs toen inclusief motor met schroef ,de op bouw heb ik er op gezet inclusief een peugeot 304 auto motor .
    Verhaal er om heen is nog veeeeeeeeeeeeeeeeeel langer.
    Hoor u vast .

  3. johannes says:

    Hee jacob,

    Je bent al aardig verder gekomen met je opduwer zo te zien! ik ben ook nog druk in de weer, heb inmiddels een hele nieuwe aandrijflijn gemaakt. De schroef is vervangen door een bronzen schroef ipv een gietijzeren schroef. Ook heb ik zelf een nieuwe schroefas gemaakt met nieuwe buitenbuis met nieuwe lagering ed. Afgelopen weekend zat ik te sneupen op internet en kom ik jou opduwer tegen, en volgens mij heb je daar geen foto van!? Mocht je belangstelling hebben zou ik graag je e-mail willen ontvangen dan stuur ik deze foto naar je op! De beschrijving van de foto is: dat jou boot op een stalen havenbok ligt bij mensen naast huis, het geheel ziet er zeer netjes uit! en de foto is al in kleur ook zijn de ronde patrijspoortjes al aanwezig ipv de grote ramen die op andere foto’s van jou te zien zijn. Mvrgr. Johannes Postma Noardburgum

  4. Johannes Postma says:

    Hee!! swalker! Ben je nog met de opduwer bezig? Of is er iets anders tussengekomen?? Haha ik bekijk bijna wekelijks je site, maar tot mijn verbazing verandert er de laatste 2 maand niks haha..?.?? Ben al wel steeds bezig met de boot, hij zit al grotendeels in de lak enzo nieuwe schroefas en ben nog met de motor aan het reviseren Gr. Uit noardburgun Johannes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*