{"id":611,"date":"2013-09-03T20:31:57","date_gmt":"2013-09-03T19:31:57","guid":{"rendered":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/?p=611"},"modified":"2013-09-03T20:54:26","modified_gmt":"2013-09-03T19:54:26","slug":"captains-log-supplemental","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/2013\/09\/captains-log-supplemental\/","title":{"rendered":"Captain’s log, supplemental"},"content":{"rendered":"
Ten eerste hebben de gewaardeerde lezers van deze website dit filmpje nog te goed (al zullen velen het al wel gezien hebben want hij staat al anderhalve maand op joeptjoep).<\/p>\n
httpv:\/\/www.youtube.com\/watch?v=FpdPrEAFXRw<\/p>\n
Na de doorvaart door het centrum van Dokkum besluit ik terug te gaan door de noordelijke stadsgrachten, immers volgens de waterkaart kan ik onder alle bruggen door. Aan filmen kom ik hier niet toe want de diepgang blijkt nogal tegen te vallen dus ik heb het veel te druk met sturen en opletten. Vlak voor de Hanspoortbrug begint het al, het voelt als een snelheidsdrempel maar zou ook wel eens een pijpleiding geweest kunnen zijn. Daarna trek ik een spoor van blauwe drek achter me aan, hier komen normaliter alleen roeibootjes met overboordmotor. Ik moet even achteruit slaan om een plastic zak uit de schroef te krijgen. Een verdere tip is om de bochten rond de bolwerken niet af te snijden want al snel zit het roer vast en staat dus op de bodem. Het achterschip komt wat omhoog maar de Kromhout ploegt zich erdoor, al kijken wat kanovaarders wel wat verbaast naar alle geweld en het zwarte water en blauwe rookwolken die het oplevert. De bevaarbaarheid van de Oostergracht lijkt nog het beste, bijna normaal bevaarbaar zolang je uit de waterplanten blijft.
\nNou zijn er wel plannen om de gracht uit te baggeren in het kader van het bevaarbaar maken van de Zuider Ee<\/a> (leuk, weer een extra rondje), maar tot die tijd blijf ik er denk ik maar weg.
\nOp de terugweg langs de mooie vervallen steenfabriek van Oostrum.
\n