{"id":146,"date":"2011-11-14T20:25:22","date_gmt":"2011-11-14T19:25:22","guid":{"rendered":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/?p=146"},"modified":"2013-06-17T16:23:57","modified_gmt":"2013-06-17T15:23:57","slug":"testdraaien-motor","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/2011\/11\/testdraaien-motor\/","title":{"rendered":"Testdraaien motor"},"content":{"rendered":"

Voor inbouw had ik bedacht dat de motor eerst maar eens even moet proefdraaien dus met mijn nieuwe speeltje een tijdelijke frundatie inelkaar gelast van een paar flinke occasion H-profielen. Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst gelast heb maar het viel me niks tegen. Een boortje 25 voor de boutgaatjes was even lastig te vinden maar ook dat is opgelost.<\/p>\n

\"\"<\/a>

Testfundatie, degelijk en met de palletwagen verplaatsbaar. Lassie op de achtergrond.<\/p><\/div>\n

Nog maar eens even wat dingen van de motor opengedraaid. Ik was al eens begonnen met de gloeiplaat los te verwijderen omdat de vorige eigenaar dat dat deze aan de binnenkant vervuild was. Deze zit echter zo klem dat hij niet los te krijgen is, dus dan maar weer inelkaar gezet. Je wilt ook geen onderdelen stuktrekken, want reserveonderdelen zijn schaars. <\/p>\n

Vervolgens maar eens het carter opengetrokken. Hier mogen natuurlijk geen losse onderdelen in rondslingeren. Er mag ook geen<\/strong> olie in staan. De verbrandingslucht wordt namelijk door het carter aangezogen en als die vol olie staat gaat hij op die olie lopen en is dus niet meer met de brandstoftoevoer te regelen (staat uiteraard duidelijk in de handleiding maar wordt hier<\/a> ook nog mooi gedemonstreerd). <\/p>\n

\"\"<\/a>

De poort naar de hel<\/p><\/div>
\n

\"\"<\/a>

Een blik in de hel<\/p><\/div>
\nHet olie-aftapklepje lijkt te werken want het carter is vies maar leeg.
\n

\"\"<\/a>

Leren klepje<\/p><\/div>
\nDeze klep in het aanzuiggat sluit bij de neergaande slag het carter af. Zo wordt druk opgebouwd. In het onderste dode punt komen de in- en uitlaatpoort vrij en wordt de cylinder doorgespoeld met versche lucht uit het carter. Er zitten wel wat scheurtjes in het klepleertje dus die moet ook nog maar eens vervangen worden. Van origine zou het leer moeten zijn, maar deze is wel erg zwart. Misschien toch rubber?<\/p>\n

\"\"<\/a>

Filterhuis<\/p><\/div>
\nDeze poel des verderfs is het brandstoffilter, of eigenlijk de behuizing van, want een filter is niet te bekennen. Het plasje met prut onderin heb ik maar verwijderd, het leek mij niet meer bruikbaar als brandstof. De aftapplug zat verder niks tussen aan afdichtingsringen dus hier begon later de diesel als eerste te lekken. Er zit nu een rubbertje tussen maar die is niet dieselbestendig dus dat zal nog anders moeten. Wel weer lekker stevig trouwens, je kunt je afvragen waarom een filterhuis zonodig van een centimer dik gietijzer moet zijn.<\/p>\n

Verder een tijdelijk brandstoftankje gemonteerd van een ander tweetact apparaat (gekregen van mijn vorige baas als gouden handdruk) en een paar slangen voor de koelwater aan- en afvoer. <\/p>\n

\"\"<\/a>

Motor min of meer klaar voor proefdraaien<\/p><\/div>\n

De tweede diesellekkage die ik gerepareerd heb is bij de aansluiting aan de brandstofpomp. De draad van de wartel blijkt zo goed als verdwenen. Gelukkig is de wartel lang genoeg, dus stukje erafgezaagd en probleem opgelost.
\nNu lijkt hij echter nog langs de plunjer van de brandstofpomp te lekken. Volgens de handleiding is dit ‘zuiver pasgeslepen’. Dat zal ook wel zo zijn geweest in 1925, maar nu is er wat teveel ruimte. Kon weleens duur worden om dat te laten repareren.<\/p>\n

En toen was de tijd aangebroken om een startpoging te ondernemen:
\nhttpv:\/\/www.youtube.com\/watch?v=WGmXGd3CtjM<\/p>\n

Hij draait wel, maar nog niet helemaal lekker.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Voor inbouw had ik bedacht dat de motor eerst maar eens even moet proefdraaien dus met mijn nieuwe speeltje een tijdelijke frundatie inelkaar gelast van een paar flinke occasion H-profielen. Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst gelast heb maar het viel me niks tegen. Een boortje 25 voor de boutgaatjes was […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/146"}],"collection":[{"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=146"}],"version-history":[{"count":10,"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/146\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":595,"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/146\/revisions\/595"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=146"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=146"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/opduwer.swalker.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=146"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}