Captain’s log, supplemental

Ten eerste hebben de gewaardeerde lezers van deze website dit filmpje nog te goed (al zullen velen het al wel gezien hebben want hij staat al anderhalve maand op joeptjoep).

Na de doorvaart door het centrum van Dokkum besluit ik terug te gaan door de noordelijke stadsgrachten, immers volgens de waterkaart kan ik onder alle bruggen door. Aan filmen kom ik hier niet toe want de diepgang blijkt nogal tegen te vallen dus ik heb het veel te druk met sturen en opletten. Vlak voor de Hanspoortbrug begint het al, het voelt als een snelheidsdrempel maar zou ook wel eens een pijpleiding geweest kunnen zijn. Daarna trek ik een spoor van blauwe drek achter me aan, hier komen normaliter alleen roeibootjes met overboordmotor. Ik moet even achteruit slaan om een plastic zak uit de schroef te krijgen. Een verdere tip is om de bochten rond de bolwerken niet af te snijden want al snel zit het roer vast en staat dus op de bodem. Het achterschip komt wat omhoog maar de Kromhout ploegt zich erdoor, al kijken wat kanovaarders wel wat verbaast naar alle geweld en het zwarte water en blauwe rookwolken die het oplevert. De bevaarbaarheid van de Oostergracht lijkt nog het beste, bijna normaal bevaarbaar zolang je uit de waterplanten blijft.
Nou zijn er wel plannen om de gracht uit te baggeren in het kader van het bevaarbaar maken van de Zuider Ee (leuk, weer een extra rondje), maar tot die tijd blijf ik er denk ik maar weg.
Op de terugweg langs de mooie vervallen steenfabriek van Oostrum.

Oude steenfabriek Oostrum vanaf het water

Oude steenfabriek Oostrum vanaf het water

Voor een vaartocht half augustus moet ik eerst tanken bij Friesland Auto’s en Boten en Diesel en als ik dus toch in de Trekvaart onderweg ben ben ik maar doorgevaren naar Gerkesklooster, Prinses Margrietkanaal naar het Bergumermeer en van daar nog een rondje over de Leijen. Op deze plas een rondje varen door het slingerende vaargeultje, het is net een spelletje waarbij je links en rechts door poortjes van tonnen moet sturen. Op de kaart wordt gewaarschuwd voor boomstronken en stenen en je ziet ook her en der wilgen en stenen dammetjes net boven het water uitsteken maar verder een mooie plas om over te varen.

De Trochwrotter heeft ook het Waldpyktreffen bezocht (gespot), dat op de nieuwe locatie aan de Trekvaart mooi per boot bereikbaar is. Bij vertrek uiteraard ‘een beetje’ extra gas gegeven, als een soort alternatieve burn-out.

Op de laatste zondag van Augustus een rondje Earnewâld gedaan. Op het Burgumermeer en de Lits valt het wel mee maar tussen Drachten en De Veenhoop is het irritant druk met motor- en zeilboten en erg onrustig water. Bij De Veenhoop is er zelfs een windsurfer die besluit midden in de drukke vaargeul om te vallen. Mijn doel is spinnekop De Roekmolen die al een paar jaar geleden gerestaureerd is maar nog geen nieuwe foto op wikipedia had (nu wel dus).

De Roekmolen aan de Sytebuurster Ee

De Roekmolen aan de Sijtebuurster Ee

De Âlde Feanen is buiten het seizoen een mooi vaargebied maar nu is het er duidelijk veel te druk. Het is filevaren door de Geeuw en verderop bijna stilliggen bij een opstopping achter een hele trage rondvaartboot. Het PM-kanaal vaart dan lekker door en dat mag ook wel want het wordt wel wat laat. Op het Bergumermeer komt me sleepboot Anna Frater met een opduwer op sleeptouw tegemoet (afkomstig van de Bronsdagen in Appingedam?) en in Zwaagwesteinde ligt opduwer Yerke voor de wal.

anna_frater

Opduwer Yerke in de Zwemmer

Opduwer Yerke in de Zwemmer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*