Koper

De waterpomp lekt langs de plunjer dus weerstand in het koelcircuit misschien te groot door knikkende slangen? Misschien is tuinslang in het koelcircuit ook niet de meest ideale oplossing, vooral als ze in de bilge in de olie liggen. Gelukkig is dat verleden tijd nu (de slangen, niet de olie) want ik heb geinvesteerd in koper pijp en bijpassende koppelingen.
Eerst moesten er twee gaten door het tussenschot geboord worden waarvoor ik de kernboormachine weer even geleend heb. Ik had nog wel een probleempje met een verlengsnoer waar ik aan het verkeerde eind de stekker door een campingstekker vervangen had (voor gebruik in de jachthaven) waardoor ik dus aan elk eind een mannetje had. Beetje gevaarlijk. Gaatjes 26 mm geboord voor pijp 22 mm. Met een ingewikkelde bocht sluiten de buizen onder de motorfundatie in de kuip aan op het nog aanwezige kunststof verloopstukjes. Waar de koperbuis door het tussenschot gaat heb ik een opengezaagd stukje koperbuis als dubbeling om de buis geklemd. Hopelijk slaat het staal dan niet (zo snel) gaten door de buis.

Gebogen koperpijp

De afdeling bochtjes had het er weer druk mee


De binnenkant was wat simpeler met vooral haakse bochten. Ik heb kortsluitpijpje gemaakt met een kogelkraan waarmee koelwater uit de motor rechtstreeks terug kan stromen naar het buffertankje, in plaats van door de koelbuis onder de boot door. Zo komt of blijft de motor bij koud weer beter op temperatuur (al is het vermoedelijk niet zo’n probleem).
Koelwaterpijpen binnenkant

Het wordt zo al een leuke pijpenwirwar. (N.B. Het lijkt alsof de aanzuigleiding op de snuifkraan van de pomp aangesloten zit maar dat komt door de wat onhandig genomen foto.)


Alleen in de aanzuigleiding naar de pomp zit nog een stukje slang als verloopstukje. Het blijkt dat de koperbuis op de pomp een diameter van ~20.5 mm heeft en dat verschil blijkt een knelkoppeling van 22 mm niet te kunnen overbruggen. Knelkoppelingen zijn handig omdat ze weer eenvoudig gedemonteerd kunnen worden. Ik hoop wel dat ze zichzelf niet demonteren bij het gestamp van de motor, voorlopig lijkt het goed te gaan in elk geval. Het buffertankje is nog steeds een oude kunststof jerrycan. Technisch lijkt me er ook niet zoveel mis mee want het ding is hufterproof en een beetje doorschijnend dus het peil is altijd snel te controleren. Het past alleen niet zo goed bij de oude motor en opduwer.
Naast dit geknutsel heb ik de remband bijgesteld. De bouten aan de onderkant kun je echt maar net bij en dan alleen met de vingertopjes op de tast dus handig is anders. Achteruitslaan is nog niet fantastisch maar gaat wel beter. Ook nog een lekkende olieleiding gerepareerd.
Pomp lekt nog steeds evenveel dus daar zal wel een nieuwe pakking in moeten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.