Captains log

Ik weet dat in elk geval één opduwer een logboek bijhoudt (bijhield?) van alle vaartochten maar daar ben ik te lui voor.
Hieronder een filmpje samengesteld uit twee vaartochtjes. Bij de eerste heb ik een GPS mee om eens te kijken wat de snelheid is. Maximaal is ruim 10 km/uur en dat is volgens mij ook de rompsnelheid. Op de terugweg de Kollumerzwaagstervaart verkend. Toen de boot nog De Hendrik heette had ik het al eens geprobeerd maar nu kan de opduwer onder alle bruggen door en kom ik tot het kleine haventje aan het eind. Het is wel duidelijk dat deze niet bedoeld is voor boten als de Trochwrotter want bij het keren raak ik meteen de grond.

Het bewijs: het haventje van Kollumerzwaag

Het bewijs: het haventje van Kollumerzwaag


De tweede tocht is een wat grotere ronde. Het plan was eerst om naar Finkum maar dat was me toch te ver en onhandig vanwege de dure en te lage bruggen in Dokkum. De Trekvaart afgetuft richting Kollum. Er ligt opvallend veel rommel in het kanaal waaronder de nodige paaltjes en blokken hout. Zou er een haastig huurjacht langsgeweest zijn? In Kollum geprobeerd of ik door het centrum kan maar de bekende lage betonnen brug is echt te laag. Eerst ben ik trouwens een afslag te vroeg dus ook de rust in een villawijkje verstoord. Verder door de Trekvaart naar het zuiden en bij Gerkesklooster een eind de Lauwers opgevaren tot aan de windmotor. Mooi plekje voor een pauze.
De Herculus Metallicus en de Trochwrotter stammen uit dezelfde tijd

De Herculus Metallicus en de Trochwrotter stammen uit hetzelfde tijdperk


Daarna via het grote Prinses Margrietkanaal en het Bergumermeer terug naar huis. Vaartijd ruim 6 uur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*