httpv://www.youtube.com/watch?v=CTskD_QT3pw
Het lekje dat ik vond bij de eerdere proeftewaterlating was toch wat serieuzer dan ik dacht, er viel een flink stuk staal uit het achterspant boven de schroef toen ik er een klap met de hamer op gaf. Verder was er gelukkig niets structureel mis dus kon ik gerust de boot verder afmaken. Vooral de gewichtsverdeling heb ik mij zorgen over gemaakt maar dat viel dus alles mee. Ik moet alleen het gewicht van de uitlaat + stuurman + koelwater aan stuurboord compenseren.
Belangrijkste conclusie uit deze proefvaart is dat de huidige schroef veel te licht is. De motor hoeft nauwelijks te werken maar ik krijg de snelheid niet boven één hectometerpaaltje per minuut (oftewel 6 km/uur) en dan is er nog nauwelijks een boeg- of hekgolf. Volgens mijn meetpoging heeft deze schroef een spoed van 15″, terwijl volgens de meeste rekenprogrammaatjes en spreadsheets een spoed van 23″ nodig is. Dat scheelt de helft. De boot staat nu dus weer op de wal in afwachting van een andere schroef. Er zijn nog wat kleine dingen die nog afgewerkt moeten worden, zoals handgrepen aan de schoorsteen, een vlagstandaard en de rest van de boutjes van het dak. Ik vind de motor ook nog steeds niet mooi regelmatig lopen dus daar kan ik ook nog aan prutsen.
Er moeten nog wat verslagjes gemaakt worden van de werkzaamheden van afgelopen zomer voor de trouwe fans en andere zeikerts. Hier ben ik mee bezig, zie . Ik pas de publicatiedatums aan zodat de chronologische volgorde in elk geval klopt.
Hee Jacob!! Ziet er super uit jonge! Heb het filmpje even bekeken haha meschien een tip hoor is dat je de schroef meschien goedkoper kan laten bijstellen en eventueel kan repareren omdat er een stukje uit mis. Ik heb mijn schroef laten bijstellen bij bakker in ijlst is mij verder goed bevallen. Ik had een gietijzeren schroef en heb nu een bronzen schroef en die hebben ze voor mij bijgesteld, naar spoed van de gietijzeren. Vin ook dat je boot nu mooi op diepte licht! Helaas ben ik zover nog niet met de opduwer haha Gr. Johannes ( hoor toch niet bij de zeikerds toch);-)
Ik vrees dat een schroef bijstellen van 15 naar 23 duims iets te gek wordt. Bakker IJlst is wel een bekende firma, van de windmotortjes. Misschien laat ik deze schroef nog wel eens repareren en bijstellen als reserve schroef.