Dieseltank

Voor testdoeleinden heb ik een klein tankje op de motor gemaakt (afkomstig van een waterpompje) maar dat moet natuurlijk anders. Nou heb ik uit de oude situatie nog de platte 30 liter dieseltank overgehouden en het plan is altijd geweest om deze opnieuw te gebruiken. Het blijkt alleen dat ik deze tank nergens kwijt kan, tenminste als ik hem hoger dan de brandstofpomp wil plaatsen en dat lijkt me goed idee zodat de diesel met behulp van de zwaartekracht naar de motor kan stromen. Logische plaatsen zoals onder het voor- of achterdek vervallen daarmee. Hieronder op de foto nog een optie, maar aan die locatie zitten zoveel nadelen dat ik toch maar een andere oplossing moet bedenken.

Hmm, nee, dat wordt niks

Hmm, nee, dat wordt niks

Ik had nog een praktisch nieuw 25 liter tankje van een compressor liggen die, verbouwd als brandstoftank, aan het voorste wandje van de roef onder het grote luik kan hangen. De oude platte tank past hier niet vanwege zijn grote lengte en breedte. Ten behoeve van de ombouw heb ik wel een kant van de ketel afgezaagd en vervangen door een flens om de binnenkant schoon te kunnen maken. Dat is ook wel nodig want hier zit al aardig wat roest in, men vond het in China kennelijk niet nodig hier iets van bescherming op te smeren. Ik ga ervan uit dat het roesten wel ophoudt als hij met diesel gevuld is. De binnenkant schilderen doe ik niet want ik wil niet het risico lopen dat loslatende verf in de brandstofpomp of verstuiver belandt. Van de oude tank heb ik de tankdop met hals en de ontluchting hergebruikt.

Ex-compressorketeltje en tankdop van de oude tank

Ex-compressorketeltje en tankdop van de oude tank

Op onderstaande foto is het belangrijkste (vloeistofdichte) laswerk klaar. Ik moet hier alleen nog de oude voetjes eraf zagen en een paar ophangbeugels maken.

IJzer- en laswerk zo goed als klaar

IJzer- en laswerk zo goed als klaar

Tank in de primer

Tank in de primer

Als peilglas dient een stukje doorzichtige brandstofslang. De tuitjes van stalen buis waar deze op geklemd zit stammen weer van de oude tank die dezelfde constructie had.
De flens is gemonteerd met vloeibare pakking. Een papieren pakking was beter geweest maar pakkingmateriaal van die maten is de laatste tijd steeds moeilijker te vinden. Vloeibare pakking is toch als purschuim in de bouw: snel klaar maar niet zo netjes. En je komt het weer tegen als het weer los moet.

Zo goed als klaar

Zo goed als klaar

De dieseltank zit in de boot gemonteerd met een paar boutjes die nu wel aan de buitenkant zichtbaar zijn. Lassen kan namelijk niet meer omdat de boot inmiddels geverfd is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*