Testdraaien motor

Voor inbouw had ik bedacht dat de motor eerst maar eens even moet proefdraaien dus met mijn nieuwe speeltje een tijdelijke frundatie inelkaar gelast van een paar flinke occasion H-profielen. Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst gelast heb maar het viel me niks tegen. Een boortje 25 voor de boutgaatjes was even lastig te vinden maar ook dat is opgelost.

Testfundatie, degelijk en met de palletwagen verplaatsbaar. Lassie op de achtergrond.

Nog maar eens even wat dingen van de motor opengedraaid. Ik was al eens begonnen met de gloeiplaat los te verwijderen omdat de vorige eigenaar dat dat deze aan de binnenkant vervuild was. Deze zit echter zo klem dat hij niet los te krijgen is, dus dan maar weer inelkaar gezet. Je wilt ook geen onderdelen stuktrekken, want reserveonderdelen zijn schaars.

Vervolgens maar eens het carter opengetrokken. Hier mogen natuurlijk geen losse onderdelen in rondslingeren. Er mag ook geen olie in staan. De verbrandingslucht wordt namelijk door het carter aangezogen en als die vol olie staat gaat hij op die olie lopen en is dus niet meer met de brandstoftoevoer te regelen (staat uiteraard duidelijk in de handleiding maar wordt hier ook nog mooi gedemonstreerd).

De poort naar de hel


Een blik in de hel


Het olie-aftapklepje lijkt te werken want het carter is vies maar leeg.

Leren klepje


Deze klep in het aanzuiggat sluit bij de neergaande slag het carter af. Zo wordt druk opgebouwd. In het onderste dode punt komen de in- en uitlaatpoort vrij en wordt de cylinder doorgespoeld met versche lucht uit het carter. Er zitten wel wat scheurtjes in het klepleertje dus die moet ook nog maar eens vervangen worden. Van origine zou het leer moeten zijn, maar deze is wel erg zwart. Misschien toch rubber?

Filterhuis


Deze poel des verderfs is het brandstoffilter, of eigenlijk de behuizing van, want een filter is niet te bekennen. Het plasje met prut onderin heb ik maar verwijderd, het leek mij niet meer bruikbaar als brandstof. De aftapplug zat verder niks tussen aan afdichtingsringen dus hier begon later de diesel als eerste te lekken. Er zit nu een rubbertje tussen maar die is niet dieselbestendig dus dat zal nog anders moeten. Wel weer lekker stevig trouwens, je kunt je afvragen waarom een filterhuis zonodig van een centimer dik gietijzer moet zijn.

Verder een tijdelijk brandstoftankje gemonteerd van een ander tweetact apparaat (gekregen van mijn vorige baas als gouden handdruk) en een paar slangen voor de koelwater aan- en afvoer.

Motor min of meer klaar voor proefdraaien

De tweede diesellekkage die ik gerepareerd heb is bij de aansluiting aan de brandstofpomp. De draad van de wartel blijkt zo goed als verdwenen. Gelukkig is de wartel lang genoeg, dus stukje erafgezaagd en probleem opgelost.
Nu lijkt hij echter nog langs de plunjer van de brandstofpomp te lekken. Volgens de handleiding is dit ‘zuiver pasgeslepen’. Dat zal ook wel zo zijn geweest in 1925, maar nu is er wat teveel ruimte. Kon weleens duur worden om dat te laten repareren.

En toen was de tijd aangebroken om een startpoging te ondernemen:

Hij draait wel, maar nog niet helemaal lekker.

5 comments

  1. Johannes Postma says:

    Hallo Swalker,

    Zo nu en dan volg ik je website ivm de vorderingen van je opduwer “De Hendrik’.
    Sinds kort ben ik ook in bezit van een opduwer met een 2 cilinder Lister Motor uit +- 1936. mijn opduwer lag nl ook in dezelfde haven dan dat jij hem hebt liggen. mijn grote hobby zijn mijn 2 Lanz bulldogs waarvan 1 een gloeikop motor heeft en in princiepe net zo werkt als jou kromhout motor. zelf heb ik al menig jaar ervaring met gloeikop motoren en heb nog wel een aantal tips voor je om de motor goed aan de praat te krijgen. Mvrgr. Johannes

  2. tsjerk says:

    Hoi Swalker,

    Mooie site van je opduwer! Veel succes ermee!

    Tsjerk

  3. Brigitte says:

    Hoi Jacob
    Als je zo door gaat kom je van de zomer vast naar Vinkeveen met je opduwer :-)….goed bezig
    Eigenlijk moeten we een Kromhout M0 clubje op gaan richten….denk niet de we de 10 leden halen….
    Groetjes Brigitte (Ouwevos)

  4. Skipper Swalker says:

    Vinkeveen is nog wel een eindje tuffen. Misschien dan meteen maar een Doelloos Blokje Om Nederland van maken. Hoeveel MO-en ken je? Ik weet er eigenlijk maar 3, mijn eigen meegeteld.

  5. Brigitte says:

    Jacob (de Hendrik) & Jacob (de Kobus) Jan v.Leeuwen ( Luxe motor Jozina & opduwer de Opduvel ) Bri & Koos ( Ouwevos) dat zijn al 5 M nulletjes 😉
    En lees net deze advertentie op speurders.nl

    http://www.speurders.nl/overzicht/watersport-en-boten/motoren-buitenboordmotoren-en-binnenmotoren/kromhout-gloeikop-m0-102721234.html

    wordt een klein clubje…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*