‘t Kin

Een goede 1000 kg, zoveel weegt de Kromhout. Daar komt nog een fundatie bij maar gaat het gewicht van het stuurhutje, de oude motor en de balastgewichten weer vanaf. Maar toch, 800 kilo extra in een bootje van ongeveer twee ton, gaat dat wel goed. De een zegt “dat kan makkelijk, een opduwer hoort diep te liggen”, de ander heeft grote twijvels. Opduwer Ouwevos heeft dezelfde motor en ongeveer dezelfde lengte en breedte ¬†maar wel een veel grotere holte (steekt dieper) dus die vergelijking gaat ook scheef. Volgens mijn berekening zou de opduwer 10 tot 15 cm dieper in het water komen te liggen. Dat is te doen kwa overblijvende vrijboord maar het zegt niets over de vaareigenschappen en laat ik maar niet beginnen over het vertrouwen dat ik heb in mijn eigen rekenarij. Dus tijd voor wat zekerheid want het zou toch wat sneu zijn als hij bij de tewaterlating na de verbouw meteen weer van de bodem gelicht mag worden wegens niet blijven drijven.

Om een en ander wetenschappelijk te kunnen testen heb ik een betonnen model van de motor gemaakt. Nouja, eigenlijk gewoon 100 stoeptegels van gemiddeld 8 kg aan boord gesleept. Dat was even een karweitje ja, 1600 kilo door de handen (erin en eruit). Aan de andere kant zijn er ook mensen die er voor betalen om bij de sportschool met gewichten te mogen slepen dus wat dat betreft ben ik weer goedkoop uit.


Tegels, tegels, tegels

Zo van buiten ziet het er niet slecht uit, je zou niet zeggen dat er een klein terrras aan tegels in ligt.

Bij de eerste vaartest lagen de tegels duidelijk teveel naar voren. De kont lag nog hoger dan anders maar de neus dook al snel onder de boeggolf. Het was ook moeilijk een rechte koers te houden. Dus even een paar 100 kilo verder naar achteren opgestapeld. Dat was een flinke verbetering.

Het gewicht kan nog wel wat verder naar achteren. Veel dieper moet het ook niet worden.

Je trekt zo wel wat een hekgolf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*